Dieta

Suplementacja w diecie osób starszych

• Zakładki: 14


Suplementy są korzystne w każdym wieku, jednak w diecie osób starszych pełnią szczególnie ważną funkcję. Podczas gdy ludzie młodzi cieszą się nieograniczonym dostępem do wiedzy o żywieniu, dużo zarabiają i nie trwają uparcie przy kulinarnych przyzwyczajeniach, seniorzy trzymają się wąskiej grupy produktów znanych i tanich. Jaką suplementację zatem warto wdrożyć seniorom?

Dlaczego seniorom potrzebne są suplementy diety?

Nawet jeśli Twoi rodzice czy dziadkowie nie upierają się przy swojej ubogiej diecie ani nie cierpią na brak pieniędzy uniemożliwiający komponowanie zbilansowanych posiłków, mogą wymagać suplementowania z uwagi na:

  • choroby układu pokarmowego utrudniające wchłanianie mikroelementów,
  • brak apetytu,
  • stosowanie leków na choroby przewlekłe, wyjaławiających organizm,
  • zmieniające się wraz z wiekiem potrzeby żywieniowe,
  • zmiany hormonalne, np. menopauza,
  • zmiany stylu życia, np. przejście na emeryturę.

Co powinny zawierać suplementy dla seniorów?

Dobry preparat wzmacniający dla seniorów powinien zawierać kompleks witamin, w tym witaminy C, D, B6, B12. Pierwiastki: selen, cynk, potas, wapń, żelazo, miedź. Potrzebne seniorom są wybrane enzymy, glutation, bioflawonoidy, luteina, kwas foliowy, kwasy tłuszczowe omega-3. Co jednak istotne, witaminy i minerały należy dobierać tak, by wzajemnie się nie wykluczały. Wręcz przeciwnie, sparowanie niektórych mikroelementów – np. witaminy D i wapnia lub witaminy C i żelaza – zwiększa wzajemną biodostępność.

Przed wdrożeniem suplementacji należy wykonać badania krwi i skonsultować się z lekarzem rodzinnym.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Zdrowieapteka.pl.

Zdj. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
24 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.